کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟

امروزه کنترلر های دما، نقش مهمی را در ساختمان های مسکونی و صنعتی ایفا می کنند. این کنترلر ها می توانند دمای محیط های مختلف را بر روی مقدار مشخصی تنظیم نمایند و از مصرف بیش از حد انرژی، جلوگیری کنند. در این مقاله قصد داریم تا به پرسش های ” کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟” پاسخ دهیم. اگر شما هم علاقه دارید تا به جواب های پرسش های فوق برسید، تا پایان همراه ما باشید.

کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟ (بررسی تمامی کاربرد های کنترلر دما)
کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟ (بررسی تمامی کاربرد های کنترلر دما)

محیط های صنعتی همواره در معرض خطر آتش سوزی هستند و به همین دلیل، استفاده از کنترلر دما در این محیط ها بسیار ضروری می باشد.

معرفی کنترلر دما

به منظور اینکه بتوانیم به پرسش های “کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟” پاسخ دهیم، باید ابتدا این وسیله را به صورت کامل به شما معرفی نماییم.

کنترلر دما، محاسبه‌گر و تنظیم کننده دما می باشد. این وسیله، مجهز به سنسور هایی است که در سراسر محیط های صنعتی، تجاری و یا خانگی نصب می شوند و دما را به صورت لحظه ای، محاسبه می نمایند.

اطلاعات دمایی پس از محاسبه شدن، به کنترلر ارسال می شوند. کنترلر نیز اطلاعات دریافتی را آنالیز می کند و در صورت تنظیم نبودنِ دما، دو عمل زیر را انجام می دهد؛

1. ارسال پیام هشدار برای صاحب خانه و یا مدیر شرکت از طریق اینترنت و یا SMS

2. ارسال دستور کاهش و یا افزایش دما به سیستم های تهویه مطبوع به منظور تنظیم دمای محیط

کاربرد های کنترلر های دما در محیط های مختلف

در این بخش از مبحثِ پاسخ به سوال های “کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟“، به توضیح کاربرد های کنترلر فوق در محیط های مختلف خواهیم پرداخت.

کاربرد های کنترلر دما در محیط های مختلف، عبارتند از؛

استفاده از کنترلر دما در محیط خانه

یکی از مهم ترین کاربرد های کنترلر دما، استفاده از این وسیله در محیط خانه است. شما باید سنسور های کنترلر فوق را در تمامی نقاط خانه وصل کنید. این سنسور ها اطلاعات خود را برای کنترلر ارسال می نمایند و کنترلر نیز سیستم های سرمایشی و گرمایشی خانه را فعال یا غیر فعال می کند. همچنین، شما می توانید کنترلر دما را به مودم خانه نیز متصل نمایید. بدین ترتیب، اطلاعات دمایی خانه به صورت لحظه ای و از طریق اینترنت، برای شما ارسال خواهند شد.

استفاده از کنترلر دما در شرکت ها و کارخانه های صنعتی

شرکت ها و کارخانه های صنعتی، محیط هایی بسیار حساس هستند و خطر آتش سوزی در این محیط ها نسبتا بالا است. به همین دلیل، نصب کنترلر دما در مکان های صنعتی، امری ضروری و مهم می باشد. شما می توانید این کنترلر را به سیستم اطفاء حریق شرکت خود متصل نمایید. بدین ترتیب، در مواقع اضطراری کنترلر می تواند سیستم اطفاء حریق را فعال کند و از وقوع حادثه جلوگیری نماید.

استفاده از کنترلر دما در سالن پرورش قارچ

در سالن های پرورش قارچ، دما فاکتوری بسیار مهم است. این سالن ها تنها در صورتی می توانند بهترین بازدهی را داشته باشند که دما در هر مرحله، بر روی مقدار خاصی تنظیم شود. شما می توانید با استفاده از کنترلر دما و سنسور های آن، دمای محیط را به صورت دقیق اندازه گیری نمایید و به سیستم های تهویه نیز دستور دهید تا دما را افزایش و یا کاهش دهند.

همچنین، مسئول سالن پرورش قارچ می تواند گوشی موبایل خود را به کنترلر وصل کند و دمای محیط سالن را از فاصله دور کنترل نماید.

استفاده از کنترلر دما در دستگاه های جوجه کشی

امروزه در اکثر دستگاه های جوجه کشی از کنترلر دما استفاده می شود. این کنترلر وظیفه دارد تا در هر مرحله از فرآیند جوجه کشی، دمای دستگاه را بر روی مقدار خاصی تنظیم کند. همچنین، شما می توانید کنترلرِ دستگاه جوجه کشی را به کامپیوتر و یا موبایل خود نیز متصل نمایید و شرایط دمایی محیط این دستگاه را از فاصله دور بررسی کنید.

C:\Users\reza\Desktop\200.jpg

کنترلر دما، فرآیند اندازه گیری دمای محیط را از طریق سنسورهای خود انجام می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا به پرسش های ” کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟“، پاسخ داده شود. این کنترلر می تواند در محیط های مختلف نصب شود و دمای محیط را به صورت خودکار و از طریق سیستم های تهویه مطبوع، تنظیم نماید.

همچنین، اگر شما قصد خرید کنترلر دما را دارید، بهتر است تا ابتدا یک فروشگاه معتبر را پیدا کنید و سپس اقدام نمایید. یکی از بهترین سایت های معتبر و اینترنتی فروش انواع مختلف کنترلر، رکنیکو نام دارد. این سایت، کنترلر های با کیفیت خود را با قیمتی بسیار مناسب، به فروش می رساند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *