تفاوت سنسور القایی و سنسور خازنی

تفاوت سنسور القایی و سنسور خازنی


کدام سنسور مناسب دستگاه یا خط تولید ماست؟

سنسورهای پراکسیمیتی و سنسورهای نوری جزو پرکاربردترین سنسورها در صنعت هستند. برای اینکه جواب این سوال را بدهیم، باید بدانیم از سنسور مورد نظر در چه کاربردی قرار است استفاده شود و چه جسمی و با چه فاصله ای باید تشخیص داده و سنس شود.

سنسور مناسب دستگاه یا خط تولید
سنسور مناسب دستگاه یا خط تولید

سنسورهای القایی

سنسورهای القایی سنسورهایی هستند که صرفا فلزات را سنس می کنند. بنابراین برای چوب، پلاستیک و به طور کلی هر جسمی غیر از فلزات نمیتوانیم از آن ها استفاده کنیم. ضمن اینکه حداکثر فاصله سنس در این نوع سنسورها غالبا از 4 یا 5 سانتی متر بیشتر نمی شوند.

سنسورهای خازنی

از طرف دیگر سنسورهای خازنی را داریم که کلیه اجسام را سنس می کنند، مانند چوب و پلاستیک و کاغذ. این نوع سنسورها هم عموما در بیشترین حالت حدود 4 سانتی متر فاصله سنس را دارا می باشند. باید در نظر داشته باشیم که همین فاصله سنس هم با توجه به نوع جسم تغییر میکند. بنابراین به طور مثال شما یک سنسور خازنی قطر 30 خریداری کردید که فاصله سنس نامی آن حداکثر 15 میلی متر هست اما بعد از نصب میبینید که جسم تا 10 میلی متری سنس می شود. باید بدانیم که این 15 میلی متری که در دیتا شیت سنسور ذکر شده فاصله سنس نامی و با یک جسم مشخص با رسانایی و ویژگی های الکتریکی مشخص هست و با عوض شدن جسم، این فاصله هم کمی تغییر پیدا میکند.

سنسورهای نوری

دسته دیگر سنسورها، سنسورهای نوری هستند، سنسورهایی که کلیه اجسام را سنس می کنند و فواصل سنس بیشتری را دارا هستند از چند سانتی متر تا 30 متر و 40 متر و بیشتر.

اما باید در نظر داشته باشیم سنسورهای نوری برخلاف سنسورهای القایی و خازنی به محیط های پرنور و یا پر گرد و غبار حساس هستند.

انتخاب بین سه نوع سنسور القایی و خازنی و نوری

حال که تفاوت این سه نوع سنسور پرکاربرد صنعت را دانستیم . به عنوان جمع بندی برای انتخاب سنسور، می توانیم با در نظر داشتن نوع جسم، فاصله ای که جسم از سنسور قرار خواهد گرفت، فضای نصب سنسور و نوع خروجی الکتریکی که نیاز داریم تا سنسور داشته باشه، مناسب ترین سنسور را برای دستگاه، کارگاه یا خط تولید کارخانه استفاده کنیم

نکات انتخاب سنسور پراکسیمیتی و سنسور نوری

همه ی این سه نوع سنسور در سایزهای مختلف و با خروجی های متنوع اعم از ac و dc در بازار موجودند. قطرهای مختلف در نوع استوانه ای، تعداد سیم ها، خروجی نرمال اپن یا نرمال کلز و خروجی NPN یا PNP و توجه به فاصله سنس از موارد مهم در انتخاب این نوع سنسورها می باشد.

البته شما بدون نیاز به دانستن پیچیدگی های فنی ، کافی است از کارشناسان ما برای انتخاب محصول مورد نیازتان مشاوره رایگان بگیرید.

09129498148
02133960636

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *