معرفی ابزار کاربردی کنترلر دما و رطوبت گلخانه

معرفی ابزار کاربردی کنترلر دما و رطوبت گلخانه


کنترلر دما و رطوبت گلخانه ابزاری کاربردی در محیط گلخانه است. به واسطه کاربرد این وسیله می توان وسایل مناسب برای تهویه هوا را در فضای گلخانه ها به خوبی مدیریت نمود. در واقع کنترلر با برقراری اتصال با سایر تجهیزات گلخانه تغییرات را به خوبی ثبت می کند. در نهایت نیز با مدیریت سایر ابزارهای گلخانه در جهت رفع این مشکلات اقدام می نماید.

 

چرا مدیریت رطوبت و دما در گلخانه مهم است؟

برای اینکه گیاهان سالم رشد کنند نیاز است تا شرایط مطلوب برای گیاه را فراهم نمود. در نهایت می توان گفت که گیاهان نسبت به شرایط محیطی خود حساسیت فراوانی نشان می دهند. افزایش یا کاهش دما و یا تغییر در میزان رطوبت می تواند تا حد قابل توجهی سبب تنش در گیاه شود. در نتیجه بروز تنش های محیطی در گیاهان می تواند شرایط رشد گیاه را هم دشوار نماید. در این شرایط گیاهان بیشتر در معرض آفات، قارچ ها و بیماری های گیاهی قرار خواهند گرفت. یادآوری این نکته الزامی است که محیطی که دما و رطوبت در آن کنترل می‌شود عملکرد گیاه را بهبود می‌ دهد. در نتیجه سرعت تعرق را برای جذب مواد مغذی نیز در گیاه افزایش می‌دهد.

در نهایت این امر سبب تولید محصولاتی خوشمزه‌تر، تولید سریع محصولات و توانایی هدایت گیاهان به چرخه های رشد تکاملی فراهم می‌شود. در نتیجه همین امر سبب شده تا استفاده از کنترلر دما و رطوبت گلخانه در سال های اخیر بیش از گذشته رواج یابد. امروزه کنترل محیط رشد گیاه می تواند مهمترین نقش را در تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر ایفا نماید. در نهایت در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا به بررسی اهمیت کاربرد کنترلر دما و رطوبت گلخانه ها بپردازیم.

مدیریت دما و رطوبت
مدیریت دما و رطوبت

چالش های پیش رو برای مدیریت دما و رطوبت چیست؟

بدون شک برای مدیریت دما و رطوبت در گلخانه ها کاربران با چالش های متعددی مواجه می شوند. کنترل دما و رطوبت در محیط گلخانه می تواند شرایط مناسب برای رشد گیاهان را فراهم کند. در نهایت در ادامه قصد داریم تا به بررسی چالش های پیش رو برای مدیریت دما و رطوبت در گلخانه ها بپردازیم.

 

حفظ ثبات با بهره مندی از کنترلر دما و رطوبت گلخانه

در نهایت باید بدانید که حفظ درجه حرارت و رطوبت ثابت در گلخانه ها می تواند کاری بسیار مشکل باشد. مهم است که کاربران گلخانه ها از این موضوع که دما به طور مساوی در گلخانه توزیع می گردد اطمینان حاصل نمایند. این امر می تواند رشد یکنواخت گیاهان را در کل فضای گلخانه ایجاد نماید. در نهایت هم سبب رشد بهینه محصولات گلخانه ای شود. البته مدیریت دقیق دما در گلخانه می تواند از بروز هرگونه تنش در گیاهان جلوگیری نماید و رشد گیاه دارای روند ثابتی باشد.

تعرق گیاهان در گلخانه
تعرق گیاهان در گلخانه

تعرق گیاهان در گلخانه

در واقع باید بدانید که مدیریت دما و رطوبت در گلخانه ها به شما این امکان را می دهد که میزان تعرق گیاهان را نیز به راحتی کنترل کنید. با حفظ رطوبت گیاه در حد مطلوب شما می توانید تغییر رطوبت در گلخانه را هم کنترل نمایید. همچنین میزان تبخیر رطوبت از برگ های گیاهان را افزایش دهید. کنترل تراکم و تاثیرات بیرونی که به گیاه در اثر اختلاف دما و رطوبت وارد می شود نیز از دیگر مزایای کاربرد کنترلر دما و رطوبت گلخانه می باشد.

 

آیا دما و رطوبت دو امر مجزا از یکدیگر در گلخانه ها هستند؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که استفاده از کنترلر دما و رطوبت گلخانه بسیار مهم است. زیرا دما و رطوبت دو عنصری هستند که می توانند به صورت کاملا مستقیم بر هم تاثیر بگذارند. به شکلی که کاربران گلخانه ای هر بار که دما را تنظیم می کنند باید نسبت به حفظ رطوبت محیط نیز توجه داشته باشند.

 

بررسی روش های کاربردی کنترل دما و رطوبت در گلخانه

روش‌های مختلفی برای کنترل دما و رطوبت در محیط گلخانه وجود دارد که می‌توانیم از آنها بهترین استفاده را برای مدیریت شرایط مطلوب گلخانه ها نماییم. از جمله این روش ها می توانیم به کاربرد انواع خنک کننده های هوا، دریچه‌های هوا، دیوارهای مرطوب، پارچه‌های سایه‌بان و کاربرد وسایل گرمایش تابشی و مه پاش ها اشاره کنیم. در نهایت کاربران برای اطمینان از حرکت یکنواخت هوا در گلخانه ها می توانند از کنترلر دما و رطوبت گلخانه استفاده کنند. دستگاه های کنترلر دما و رطوبت در گلخانه ها ابزارهایی هستند که به منظور هوشمندسازی فضای گلخانه ها طراحی و تولید شده اند.

کنترلر دما و رطوبت گلخانه حاوی سنسورهای حساس به رطوبت و دما است. این سنسورها وظیفه دارند تا تغییرات دما در گلخانه را ثبت و نسبت به کاربرد وسایل مناسب برای تنظیم دما و رطوبت در گلخانه اقدام نمایند. این وسیله را می توان به طور همزمان به سایر تجهیزات مربوط به کنترل دما و رطوبت در گلخانه متصل نمود. در نهایت کنترلر دما و رطوبت گلخانه می تواند برای مدیریت دما و رطوبت در گلخانه ها از وسایل کاربردی مانند هیتر، کولر و سیستم های تهویه هوا بهره ببرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *