کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ

طی سال‌های اخیر، مصرف قارچ خوراکی در ایران بسیار افزایش یافته است و به همین دلیل، افراد بسیاری علاقه‌مند شده اند تا به صنعت پرورش قارچ وارد شوند و کارگاه شخصی خود را افتتاح کنند. صنعت پرورش قارچ، صنعتی نسبتا پیچیده است و شما باید در کارگاه پرورش قارچ خود، به موارد مختلفی توجه کنید. یکی از این موارد مربوط به کنترل دما و رطوبت می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی جامع را در مورد نحوه کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ، به شما ارائه دهیم. بنابراین تا پایان همراه ما باشید.

اهمیت کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ

دما و رطوبت سالن پرورش قارچ باید در هر مرحله از فرآیند پرورش، بر روی میزان خاصی تنظیم شود. به عنوان مثال، دما و رطوبت لازم در مرحله بذر پاشی، با دما و رطوبت لازم در مرحله آماده سازی بستر قارچ، کاملا متفاوت است. بنابراین، اگر شما قصد دارید تا بازدهی سالن پرورش قارچ خود را به حداکثر میزان ممکن برسانید، باید دما و رطوبت را همواره در حد تعادل، نگه دارید.

نحوه کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ

در گذشته، کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ به صورت دقیق، امکان پذیر نبود و به همین دلیل، کارگاه های پرورش قارچ بازدهی بالایی نداشتند.

در مقابل، امروزه از تجهیزات و قطعات پیشرفته ای برای کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ استفاده می شود. بدین ترتیب، شما می توانید دما و رطوبت سالن را به صورت لحظه ای و دقیق تنظیم کنید و میزان بازدهی را به حداکثر مقدار ممکن برسانید.

یکی از بهترین تجهیزات کنترل دما و رطوبت که امروزه در اکثر سالن های پرورش قارچ از آن استفاده می شود، کنترلر نام دارد. در ادامه این مطلب، مکانیزم عملکرد کنترلر دما و رطوبت را به صورت کامل به شما توضیح خواهیم داد.

مکانیزم عملکرد کنترلر دما و رطوبت سالن پرورش قارچ

همانگونه که در پاراگراف های قبل نیز بیان کردیم، امروزه در بسیاری از کارگاه های پرورش قارچ، از کنترلر دما و رطوبت استفاده می شود. مکانیزم عملکرد این کنترلر، به صورت زیر است؛

1. ارسال اطلاعات از سنسورها به کنترلر

وظیفه جمع آوری اطلاعاتِ مربوط به دما و رطوبت از محیط سالن پرورش قارچ را سنسورهای کنترلر بر عهده دارند. این سنسورها، دما و رطوبت سالن را در هر لحظه اندازه گیری می کنند و اطلاعات کسب شده را به کنترلر مرکزی ارسال می نمایند.

نکته‌ی دیگر اینکه، تعداد سنسورهای مورد استفاده در سالن‌های پرورش قارچ، متفاوت است و به اندازه سالن بستگی دارد. در سالن‌های بزرگ باید از سنسورهای بیشتری نسبت به سالن‌های کوچک استفاده شود تا دما و رطوبت محیط، به درستی اندازه گیری شوند.

2. ارسال اطلاعات از کنترلر به گوشی موبایل صاحب کارگاه

پس از اینکه سنسورها اطلاعات مربوط به دما و رطوبت را اندازه گیری کردند، کنترلر وظیفه دارد تا این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند. اگر تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان دهد که دما از حد تعادل، بالاتر و یا پایین تر است، کنترلر از طریق مودم به اینترنت متصل می شود و پیام هشداری را به موبایل صاحب کارگاه ارسال می کند.

نکته‌ی دیگر اینکه، برخی از مدل‌های پیشرفته کنترلر دما و رطوبت، به باتری و ماژول سیم کارت نیز مجهز می باشند. این کنترلرها می توانند حتی در صورت قطعی برق نیز پیام هشدار خود را از طریق SMS به گوشی موبایل ارسال نمایند.

3. ارسال دستور تغییر دما و رطوبت به سیستم تهویه

کنترلر، تنها وظیفه ارسال پیام هشدار را بر عهده ندارد و خود نیز می تواند دما و رطوبت محیط سالن را به حد تعادل بازگرداند. این قطعه پس از ارسال پیام هشدار از طریق اینترنت، پیامی را نیز به سیستم تهویه مطبوع سالن ارسال می نماید. سیستم تهویه مطبوع نیز بر اساس پیام دریافت شده، دمای سالن پرورش قارچ را افزایش یا کاهش می دهد.

بهترین مرکز جهت خرید کنترلر دما و رطوبت

در ایران، سایت ها و مراکز مختلفی جهت فروش کنترلر های دما و رطوبت تاسیس شده است و شما می توانید با یک جستجوی ساده در گوگل، تمامی این مراکز را پیدا کنید. با این حال، اعتماد به تمامی مراکز و سایت های موجود در اینترنت امکان پذیر نیست.

در این بین، یکی از اندک سایت های معتبر جهت فروش تجهیزات کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ، رکنیکو است. در این سایت شما می توانید بهترین کنترلر ها را با قیمتی بسیار مناسب، خریداری نمایید.

سخن پایانی 

در این مقاله، توضیحاتی جامع را در مورد تجهیزات کنترل دما و رطوبت سالن پرورش قارچ، به شما ارائه دادیم. این تجهیزات، دما و رطوبت محیط کارگاه پرورش قارچ را به صورت لحظه ای تنظیم می کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *