روتاری انکودر

روتاری انکودر


کاربرد انکودر در صنعت

انکودرهای مختلفی در صنعت وجود دارند و هر کدام برای کاربردهای مختلفی استفاد می شوند، اما می توانیم کاربرد اصلی آن ها را تشخیص سرعت و موقعیت یا پوزیشن یک موتور و یا یک تجهیز در صنعت بدانیم. انکودرها انواع مختلفی دارند. به طور مثال مدل های خروجی پالسی که پرکاربدترین در صنعت هستند و یا مدل هایی با خروجی شبکه و غیره.

کاربرد انکودر در صنعت
کاربرد انکودر در صنعت

انکودرهای افزایشی یا مطلق

یک دسته بندی مهم انکودرها، افزایشی یا اینکریمنتال و یا مطلق یا ابسلوت بودن آن ها هستند. انکودرهای افزایشی، انکودرهایی هستند که با قطع و وصل مجدد تغدیه انکودر، انکودر موقعیت قبلی خودش را به خاطر نمیاورد. اما در انکودرهای مطلق با قطع و وصل برق و یا حرکت موتور در زمان خاموشی باز هم موقعیت انکودر مشخص هست. به دلیل تکنولوژی بالاتر و استفاده بیشتر از ادوات الکترونیکی و همچنین دیسک مخصوصی که در این انکودرها استفاده می شود، قیمت به مراتب بالاتری را هم دارا می باشند

رزولوشن انکودر

توجه به رزولوشون انکودرها در هنگام انتخاب آن ها بسیار مهم می باشد. هر چه یک انکودررزولوشن بالاتری داشته باشد، دقت بالاتری را خواهد داشت. به طور مثال انکودر نوری افزایش با رزولوشن 1024 پالس که در صنعت آسانسور بسیار پرکاربرد می باشد، 1024 پالس را به ازای یک دور چرخش شفت میدهد. هر چه این عدد بالاتر باشد قیت انکودر هم افزایش پیدا می کند. انتخاب رزولوشن مناسب بستگی به کاربرد و دستگاهی که قصد داریم از انکودر استفاده کنیم خواهد داشت. در موارد بسیاری انتخاب رزولوشن های پایین مانند انکودر 100 پالس یا انکودر 360 پالس کاملا منطقی و مقرون به صرفه تر نیز می باشد.

تغذیه انکودر

مورد بعدی تغذیه و نوع خروجی انکودر می باشد. عموما انکودر ها در تغذیه های 24 ولت و یا 5 ولت در صنعت استفاده می کنند. همچینن در نوع انکودرهای افزایشی نوری، مدل ها با 3 خروجی a b z و یا مدل های با 6 خروجی a b z a’ b’ z’ که به لاین درایو شناخته می شوند، به عنوان پرکاربردترین انکودرهای صنعت محسوب می شوند.

انواع انکودرهای مورد استفاده در صنعت از نظر شکل

انکودرها اشکال مختلفی دارند. مانند:

انکودر شفت دار

انکودر هالو شفت

انکودر چرخ دار که به آن انکودر کالسکه ای نیز می گویند

وایر انکودرها

انواع انکودرها از لحاظ تکنولوژی کارکرد

انکودرها از تکنولوژی های مختلفی برای شخیص میزان حرکت و سرعت و آشکار سازی آن ها استفاده می کنند. از جمله پرکاربردترین آن ها می توان به انواع زیر اشاره کرد:

انکودرهای نوری

انکودرهای مغناطیسی

ریزالورها

خرید انکودر نوری

جهت خرید انواع انکودر در رزولوشن های مختلف و شکل ها و خروجی های مختلف و همچنین دریافت مشاوره جهت انتخاب بهترین نوع انکودر با توجه به کاربردی که دارید، می توانید با کارشناسان فنی ما ارتباط بگیرید:

09129498148
02133960636

گروه فنی مهندسی رکنیکو نماینده رسمی انکودرهای آتونیکس کره جنوبی، انکودرهای واخندورف آلمان و انکودرهای فناک ترکیه می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *